Turbokompressorist
Turbokompressorit ehk teisisõnu turbo-ülelaadimist kasutatakse kolbmootoris suurema võimsuse saamiseks.
Kui tavaliselt siseneb õhk põlemiseks otse silindrisse, siis turbokompressori kasutamisel surutakse õhk enne põlemiskambrisse sisenemist kokku. Mootorisse siseneb ruumala poolest sama palju õhku, kuid suurem rõhk toob kaasa suurema õhumassi, mis võimaldab suurendada süüdatava kütuse hulka.
Turbokompressoreid on kahte tüüpi: mehhaaniliselt käitav kompressor ja turbokompressor. Viimase eelis mehaaniliselt käitava kompressori ees on see, et antud juhul on kolbmootoril suurem kasutegur ning parem võimsuse ja kaalu suhe. Turbokompressoril kasutatakse ära ka heitgaaside energiat.
Turbo koosneb põhiliselt ühisele võllile monteeritud turbiinist ja kompressorist. Mõlemate osade töörattad asuvad eraldi kodades. Võll on tavaliselt laagerdatud keraamiliste kuul- või liuglaagritega. Suure pööretearvu tõttu on laagrid ühendatud pidevasse mootoriõli ringlusesse, mis takistab laagrite hõõrdumist ja kulumist.
Enne kokkusurutud õhu juhtimist silindrisse jahutatakse see soojusvaheti kaudu, et tõsta kolbmootori kasutegurit. Turbokompressor võimaldab kolbmootorite kasutegurit tõsta 40%- ni ja veel enamgi.
Turbomootori eelised:
- Võrreldes sama võimsusega mootoritega on turbomootoril väiksem kütusekulu.
- Turbomootoril on parem kaalu ja võimsuse suhe.
- Turbomootori kasutamisel on võimalik edasine pöördemomendi karakteristikute parandamine.
- Turbomootorid on mõõtmetelt väiksemad ning seetõttu on ka müra eraldav välispind väiksem. Antud olukorras toimib turbokompressor täiendava summutina.
Kommentaarid
Postita kommentaar